headerimage

Diabetes en voeding

Wat is diabetes?

Diabetes mellitus type 1 krijg je niet door snoepen, je kunt er zelf niets aan doen! Als je eet krijgt je suiker (= glucose) in je bloed. Insuline zorgt ervoor dat de glucose die in het bloed zit in de cellen kan. Dat levert dan energie. Deze energie uit de voeding heb je nodig om te groeien, te denken, te lopen, te praten en nog veel meer.
Diabetes ontstaat door een tekort aan insuline. De alvleesklier die in je buik zit, maakt geen insuline meer. Doordat je geen insuline hebt, kunnen de cellen van je lichaam geen glucose binnenkrijgen. Je hebt dus gebrek aan energie.

Je hebt diabetes…. en nu?

Vanaf nu heb je insuline nodig. Bloedglucose controleren, insuline spuiten, uitkijken wat je eet , hoeveel en wanneer je iets eet is vanaf nu belangrijk.

Kan je blijven eten wat je gewend was?

Er verandert weinig als je gewend was om gezond en regelmatig te eten. Het is vanaf nu belangrijk dat je weet hoeveel koolhydraten ergens inzitten. Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers. Ze worden in het maag-darmkanaal afgebroken tot glucose, glucose gaat via de dunne darm naar het bloed. Hierdoor stijgt het glucosegehalte van het bloed (bloedglucosespiegel). Vanuit het bloed moet de glucose naar de cel, want die heeft de glucose nodig voor energie. Glucose kan niet zelf vanuit het bloed in de cel, hiervoor is insuline nodig. Dit moet jij voortaan spuiten omdat er geen of te weinig insuline gemaakt wordt in je alvleesklier.
Koolhydraten zijn net als vetten nodig voor het leveren van energie aan het lichaam.
Er zijn verschillende koolhydraten:

  1. Zetmeel: brood, aardappelen, rijst, deegwaren, peulvruchten en bindmiddelen
  2. Lactose (oftewel melksuiker): melk, yoghurt, karnemelk, vla en pudding
  3. Fructose (oftewel vruchtensuiker): fruit, vruchtensap, appelmoeder, compote
  4. Sacharose (oftewel suiker): suikerklontje, limonade, koekjes, snoepjes, frisdrank, zoet beleg.

Het is belangrijk om de maaltijden over de dag te verdelen. Hoe je dit het beste kunt doen, zal de diëtist met je bespreken.

Wat mag je drinken?

Als je veel frisdrank of limonadesiroop drinkt, dan kun je frisdrank light of suikervrije limonadesiroop (Slimpie, Diaran of vergelijkbaar) nemen. Je kunt deze dranken drinken zonder dat je bloedglucosewaarde oploopt. Je insuline hoeft dan niet aangepast te worden. Natuurlijk kun je ook gewone dranken met suiker drinken, maar in de praktijk blijkt dat bloedglucosewaarden moeilijker onder controle te krijgen zijn, ook al houd je hier rekening mee met insuline. Dus probeer er meteen een gewoonte van te maken om suikervrije dranken te gebruiken.

Wil je nog meer weten over “Voeding en diabetes” lees hier meer